Filtr DPF jest elementem który stosunkowo często ulega awarii w starszych samochodach z silnikiem diesla. Najczęściej problem polega na jego zapchaniu. Jest kilka możliwości radzenia sobie z takom awariom. Pierwszą opcją jest zregenerowanie filtra poprzez płukanie wodą z dodatkiem specjalnych preparatów. Drugim sposobem jest wymiana na nowy filtr. Trzecim sposobem jest całkowite wycięcie zarówno fizycznie z układu wydechowego jak i wycięcie z programu w sterowniku silnika.
Płukanie DPF-a jest najtańszą opcją ale nie gwarantuje ona że problem zapchania nie powróci. Polega ono na wymyciu filtra z sadzy i popiołów. Wymiana filtra na nowy wiąże się z kosztami od kilku tys. zł do kilkunastu tys. zł. Czasami koszt nowego DPF-a to połowa wartości starego samochodu. Wycięcie filtra gwarantuje że problem zapchania już nie powróci ale może pojawić się problem z uzyskaniem przeglądu okresowego. Podczas corocznego przeglądu diagnosta często nie sprawdza zadymienia spalin samochodu ale w przyszłości kontrole poprawności działania układów oczyszczających spaliny mogą stać się normą. W przypadku gdy samochód nie przedzie okresowego badania technicznego z powodu braku filtra cząstek stałych DPF taki filtr trzeba będzie zamontować jeśli chce się legalnie poruszać samochodem po drogach. Można zamontować nowy filtr lub używany jednakże oba przypadki wiążą się z dodatkowymi kosztami. Konieczne będzie także wgranie oryginalnego programu sterownika aby filtr który się zapełni mógł zostać oczyszczony poprzez wypalanie. Jeśli filtr się nie oczyści może to doprowadzić do całkowitego zatoru i nienieruchomienia silnika. Przed założeniem drugiego używanego filtra warto jest go poddać regeneracji poprzez wypłukanie sadzy i popiołów wodą z detergentami.
Przy montażu nowego filtra lub zregenerowaniu starego dobrze jest przeprowadzić diagnostykę poprawności działania silnika. Czasami powodem zapchania się filtra cząstek stałych może być nieprawidłowo działający układ wtryskowy, niesprawny przepływomierz, zbyt duża ilość oleju w silniku, nieodpowiedni olej silnikowy, uszkodzone czujniki ciśnienia spalin, zużyta turbina przepuszczająca olej, niesprawny separator oleju przy odmie. Przyczyn może być wiele i mogą występować razem. W takim przypadku zaleca się doprowadzenie silnika do prawidłowego stanu. Przeciwnym wypadku nowy lub wyczyszczony filtr ulegnie zapchaniu lub uszkodzeniu dużo szybciej niż powinien.
Ostateczna decyzja jak rozwiązać problem z DPF-em należy do posiadacza pojazdu. Usuwając filtr cząstek stałych musimy być świadomi możliwych niedogodności prawnych i konsekwencji dla środowiska.
Zdjęcie przedstawia wnętrze zapchanego filtra DPF