Układ dolotowy silnika ma za zadanie doprowadzać świeże powietrze do komory spalania. Inżynierowie projektujący silniki zauważyli że lepsze wymieszanie mieszanki paliwowo powietrznej zachodzi gdy powietrze jest dostarczane do cylindra z większą prędkością. Powoduje to duże zawirowania i wymieszanie ładunku w cylindrze. Przy wysokich prędkościach obrotowych silnika prędkość przepływu powietrza zapewnia dobre wymieszanie paliwa z powietrzem. Przy niskich prędkościach obrotowych powietrze płynie znacznie wolniej i mniej się zawirowuje w silniku co powoduje że mieszanka nie jest homogeniczna. W takie sytuacji może nastąpić niecałkowite spalenie paliwa i emisja sadzy w spalinach. Aby uniknąć takiego spalania należy przyśpieszyć powietrze wpływające do cylindra aby trwożyło zawirowania. Uzyskuje się to poprzez zmniejszenie średnicy kolektora dolotowego tylko podczas niskich prędkości obrotowych. Rozwiązanie konstrukcyjne to podzielenie kolektora dolotowego na dwa kanały na każdy cylinder. Jeden kanał może być zamykany poprzez tak zwane klapy wirowe. Podczas większego zapotrzebowania na powietrze klapy się otwierają i pozwalają na zwiększony przepływ świeżego powietrza.
W dużej większości samochodów z klapami wirowymi występuje także układ EGR który wpuszcza spaliny do układu dolotowego. Spaliny te mogą zabrudzić i unieruchomić klapy wirowe. Jeśli klapy utkną w pozycji otwartej to efektem może być błąd w sterowniku silnika i lekkie zadymienie spalin. Jeśli mechanizm zablokuje się w pozycji zamkniętej to efektem jest zmniejszenie mocy silnika poprzez niedostateczny dopływ świeżego powietrza oraz błąd w sterowniku silnika.
Najczęściej występujące kody błędów to P2015 -błąd nastawnika klap kolektora oraz 008213 -czujnik położenia klapy w kolektorze ssącym. Awarii klap wirowych mogą towarzyszyć też inne błędy zależnie od marki pojazdu. Klapy wirowe gdy są w złym stanie mogą w wyjątkowych sytuacjach się oberwać i wpaść do silnika wyrządzając duże szkody. Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemami klap wirowych jest ich usunięcie. Zarówno fizyczne z kolektora dolotowego jak i w programie sterującym silnikiem. Czy warto usuwać klapy? Brak klap może powodować lekkie zadymienie spalin. Filtr DPF/FAP wyłapie tą sadze co spowoduje że może się szybciej zapełniać i w efekcie częściej potrzebować wypalania. Kwestia czy warto usuwać klapy zależy od samochodu i w którym chcemy to zrobić. Jeśli jego wartość jest niska a nie chcemy w niego inwestować to warto te klapy usunąć. Jeśli jest to młody lub droższy samochód to warto się zastanowić nad naprawą mechanizmu klap.