Bezposredni wtrysk benzyny nie zapewnia tak dobrych warunków odparowania paliwa jak tradycyjny wtrysk. Konsekwencją tego jest zwiększenie ilości cząztek stałych w spalinach. Aby samochód z takim silnikie był w stanie spełnić rygorystyczne normy emisji spalin potrzebny jest filtr GPF. Jest to odpowiednik filtra DPF stosowanego w silnikach diesla.Zasada dzałania takiego filtra jest podobna do jego dieslowego odpowiednika. Niecałkowicie spalone paliwo w postaci cząsteczek sadzy jest wychwytywane przez specjalny ceramiczny materiał. Wsad filtra formowany jest w taki sposób aby powierzchnia kontaktu spalin z filtrem była jak największa. Dzięki czemu cząsteczki przyczepiają się do porowatej powierzchni wsadu filtra.
Gdy nagromadzenie sadzy będzie na tyle duże że spaliny będą miały znaczne trudności przepływu przez filtr rozpocznie się procedura wypalania. Polega ona na dodatkowym dozowaniu paliwa do układu wydechowego aby zwiększyć temperaturę spalin i wypalić zalegającą sadzę. Niezbędny jest także dopływ tlenu z powietrza atmosferycznego aby dodatkowe wypalanie mogło wystąpić. Ulepszanie konstrukcji silnika niesie ze sobą zmiany i konsekwencje które najczęściej nie są tanie ani przystępne użytkownikowi który chce sam serwisować swój samochód. Skomplikowanie konstrukcji niesie ze sobą wyższe koszty produkcji samochodu za które i tak w efekcie płacą konsumenci. A to wszystko w celu zaoszczędzenia paliwa i środowiska naturalnego.