Samochody ciężarowe i dostawcze napędzane gazem? Do tego prądem? Tak, to jest przyszłość i niedługo będą normą.
Około 5% emisji dwutlenku węgla w atmosferę w UE odpowiadają pojazdy ciężarowe, komisja europejska chce to ograniczyć.
Według zaproponowanego przez nią programu poziom emisji CO2 z samochodów ciężarowych ma się zmniejszyć o 15 proc. do 2025 r. i o 30 proc. do 2030 r.
Jak uporać się z tym wyzwaniem? Temu służyła debata Strefy Biznesu zorganizowana podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Gorąca debata, która odbyła się w Krynicy, wywołała sporo komentarzy. - Gaz staje się ważnym paliwem na świecie. Jest to związane z zanieczyszczeniem powietrza i nadmierną produkcją CO2. Gaz doskonale pomaga z tym walczyć, zarówno naturalny jak i LNG - zauważał Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.
Technologia, na której oparta jest elektromobilność jest technologią pośrednią. Z czasem zastąpi ją technologia oparta na źródłach wodorowych. Jednak baterie litowo-jonowe mają ograniczoną pojemność. Dlatego wykorzystywanie wodoru, który będzie przekształcany w energię elektryczną wydaje się lepszym rozwiązaniem - prognozował z kolei prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.