Silniki spalinowe przetwarzają energię chemiczną zawartą w paliwie na energię cieplną. Ich efektywność nie jest idealna, nie wszystka energia przetworzona jest na ruch pojazdu. Część energii jest odkłada się w silniku i musi być odprowadzona z dala od silnika. Utrzymanie prawidłowej temperatury pracy silnika jest bardzo istotne dla zachowania jego żywotności i trwałości oraz uzyskania odpowiednich parametrów pracy. Gdy silnik jest niedogrzany kluczowe elementy silnika nie osiągają swoich wymiarów przez co silnik może zużywać się w przyspieszonym tempie. W przypadku przegrzania silnika może nastąpić jego uszkodzenie poprzez skrzywienie głowicy uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub nawet zatarcie się całego silnika. W starszych konstrukcjach silników często wykorzystywano chłodzenie powietrzem. Rozwiązanie takie było proste w produkcji i tanie ale nie zapewniało tak dobrych parametrów jak chłodzenie cieczą. Chłodzenie cieczą jest bardziej skomplikowane wymaga więcej osprzętu w komorze silnika i jest droższe w produkcji. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość sterowania temperaturą pracy silnika. W przypadku chłodzenia powietrzem sterowanie to jest ograniczone a w przypadku chłodzenia cieczą zastosowany jest termostat który ma za zadanie regulować temperaturę pracy silnika. Zaraz po odpaleniu silnik musi się nagrzać wtedy termostat jest zamknięty co uniemożliwia przepływ cieczy przez chłodnicę. Silnik pracuje w małym obiegu chłodzenia co pozwala mi się szybciej nagrzać. Jeśli silnik ma duże obciążenie i generuje dużo zbędnego ciepła termostat jest otwarty i umożliwia odprowadzenie tego ciepła do powietrza przepływającego przez chłodnicę. Dość często usterką w silnikach chłodzonych cieczą jest niesprawny termostat w okresie zimowym powoduje to niedogrzewanie się silnika. Jeśli termostat jest stale w pozycji zamkniętej silnik bardzo szybko się przegrzewa nawet podczas bardzo spokojnej jazdy. Innymi częstymi uszkodzeniami układu chłodzenia są różnego rodzaju wycieki. Spowodowane są często pękniętymi wężami układu, nieszczelnościami w chłodnicy. Do usterek niedomagania układu chłodzenia można zaliczyć także niedostateczne nagrzewanie powietrza dostarczanego do kabiny. Oznaczać to może zapchaną lub zapowietrzoną nagrzewnicę. Zdarza się że nagrzewnica powietrza przecieka i wtedy w kabinie można poczuć charakterystyczny zapach płynu chłodniczego.
Warto regularnie przeglądać układ chodzenia i odpowiednio wcześnie usuwać usterki. Zagwarantuje to optymalne warunki pracy silnika i wydłuży jego żywotność.