W układach paliwowych silników spalinowych zawsze można spotkać jakiś rodzaj filtra. Filtracja paliwa ma zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń lub wody do układu zasilania paliwem. Dzisiejsze układu w większości przypadków oparte są na wtryskiwaczach które są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia. Mogą zostać uszkodzone nawet przez brak paliwa w układzie. W większości silników stosowane są filtry lub same wkłady filtrów które są jednorazowego użycia. Zatrzymują one praktycznie wszystkie stałe zanieczyszczenia. Specjalne konstrukcje są nawet zaprojektowane aby zatrzymywać śladowe ilości wody w paliwie. Zapchanie filtra może nastąpić poprzez zatankowanie złej jakości paliwa lub zaniedbanie regularnej wymiany tego elementu. W okresie zimowym możliwe jest także zapchanie filtra w silniku diesla poprzez parafinę. Jeśli samochód jest rzadko używany lub nie był używany od dawna a paliwo w zbiorniku było zatankowane podczas ciepłej części roku to takie paliwo ma skład dodatków które nie zapobiegają wytrąceniu się parafiny w niskich temperaturach. Paliwo tankowane na stacji w okresie zimowym ma specjalny skład dodatków uszlachetniających który zapobiega wytrąceniu się parafiny. Wytrącenie parafiny w pracującym silniku powoduje zapchanie filtra paliwa. W takim przypadku należy go ogrzewać do czasu aż silnik się rozgrzeje i w efekcie paliwo w baku także powoli będzie zwiększało swoją temperaturę rozpuszczając parafinę. Najlepiej jest oczywiście pilnować aby na zimę mieć w miarę świeże paliwo.
Zabrudzony filtr zmniejsza przepływ paliwa co powoduje dławienie się silnika. Warto stosować dobrej jakości filtry aby mieć pewność że nasz układ paliwowy będzie pracował z odpowiednio czystym paliwem.