Intercooler jest to chłodnica doładowanego powietrza zasysanego przez silnik. Ma na celu obniżenie temperatury ładunku zasysanego do cylindra. Wykorzystywany jest to efekt większej gęstości gazu przy niższej temperaturze w porównaniu do gazu o tej samej masie ale większej temperaturze. Im większa masa powietrza zassanego do silnika tym większa potencjalna moc takiej jednostki. Intercooler stosuje się tylko w przypadku silników doładowanych turbosprężarką lub kompresorem. Temperatura prężonego ładunku może być oddana do powietrza przepływającego przez radiator intercoolera lub do cieczy przez niego przepływającej. Pierwszy typ jest zbudowany najczęściej z aluminium i ma postać wielu kanałów ze specjalnym użebrowaniem dla zwiększenia powierzchni wymiany ciepła. To drugie rozwiązane daje zaletę lepszego schłodzenia powietrza przy niskich prędkościach samochodu i mniejsze rozmiary chłodnicy powietrza doładowanego. Wadą jest większe skomplikowanie układu. Modyfikacja intercoolera jest często kolejnym krokiem podczas tuningu samochodu. Wymiana turbosprężarki na większą niesie za sobą konieczność schłodzenia większej ilości powietrza. Jest to prosta i łatwa do wykonania modyfikacja pozwalająca na „wyciśnięcie” większej ilości koni mechanicznych z silnika.
Artykuły
