Usuwanie EGR
EGR – jeden z kilku stosowanych układów zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach, stosowany w nowoczesnych pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje:- przyspieszenie odparowania paliwa (poprzez jego podgrzanie)
- obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej
- utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC)
Skutkiem działania układu jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) – spowodowane obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki oraz obniżenie emisji HC poprzez ich utlenienie.
Kiedy usunąć EGR - Objawy
Proces sterowania ilością spalin zwracanych do silnika przestaje być możliwy, gdy zawór EGR zablokuje się w pozycji otwartej. Spaliny odstają się wtedy nieustannie do komór spalania, a silnik przestaje pracować w równym rytmie.
Typowe objawy silnikowe, które powinny wzbudzić niepokój to:
- komunikat na tablicy wskaźników – pojawia się kontrolka „check engine” oznaczająca problemy z silnikiem,
- zmniejszenie mocy silnika – problem z uzyskaniem pełnej mocy jednostki napędowej mimo braku innych awarii,
- problem z ruszaniem – utrudnione odpalenie pojazdu przy nierozgrzanym silniku oraz nierytmiczna praca na biegu jałowym.
Czym jest system EGR? - usuwanie i naprawa
Najprościej mówiąc jest to system recyrkulacji spalin, który jest powszechnie stosowany przez producentów w nowych
samochodach. Umieszczenia zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation) w pojazdach miało pomóc w skutecznym
redukowaniu ilość szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery.
Do zalet EGR należy uznać przede wszystkim to, że:
- utlenia pozostałe w spalinach niespalone węglowodory,
- obniża emisję spalin,
- skutecznie zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) oraz węglowodorów (HC).
Kiedy usunąć EGR?
Objawy:
O tym, że system recyrkulacji spalin nie działa prawidłowo zaalarmuje Cię nietypowe działanie silnika, takie jak świecąca
się kontrolką "check engine", zmniejszona moc silnika niewynikająca z innych awarii, a także problemy z odpaleniem
pojazdu.
Jeśli podejrzewasz, że układ przestał działać prawidłowo, to w pierwszej kolejności należy wymontować zawór,
a następnie go wyczyścić. Czasami takie czyszczenie wystarczy, aby układ zaczął sprawnie działać na nowo. Jeśli
w Twoim pojeździe znajduje się zawór ciśnieniowy musisz pamiętać także o sprawdzeniu szczelności przewodów, które
doprowadzają podciśnienie.
Taka praktyka nie sprawdzi się jednak, jeśli zawór został uszkodzony na wskutek działania mechanicznego lub
elektrycznego. Wtedy też konieczna jest jego wymiana lub zaślepienie EGR. Zaślepienie zaworu wykonuje się po to, aby
spaliny nie przedostawały się do kolektora wydechowego. Wykonane poprawnie sprawia, że silnik wraca do sprawności, a
parametry jego mocy utrzymują się na odpowiednim poziomie.
Jakie są skutki jazdy z zepsutym zaworem EGR?
Niestety negatywnych konsekwencji jest wiele, zaczynając od zmniejszenia mocy pojazdu, większego spalania, kończąc
na zapychaniu się filtra cząstek stałych. Długotrwała jazda z niesprawnym zaworem może również źle wpłynąć na
przepustowość kolektora ssącego, uszkodzenia sondy lambda, a także spowodować unieruchomienie silnika. Dlatego też
tak ważne jest podjęcie odpowiednich działań, które uchronią Twój pojazd przed negatywnymi konsekwencjami i sprawią,
że będzie mógł dalej dobrze funkcjonować. Jeśli nie wiesz na co się zdecydować, skontaktuj się a nami, chętnie
odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać najlepsze rozwiązanie.
Najprościej mówiąc jest to system recyrkulacji spalin, który jest powszechnie stosowany przez producentów w nowych
samochodach. Umieszczenia zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation) w pojazdach miało pomóc w skutecznym
redukowaniu ilość szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery.
Do zalet EGR należy uznać przede wszystkim to, że:
- utlenia pozostałe w spalinach niespalone węglowodory,
- obniża emisję spalin,
- skutecznie zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) oraz węglowodorów (HC).
Kiedy usunąć EGR?
Objawy:
O tym, że system recyrkulacji spalin nie działa prawidłowo zaalarmuje Cię nietypowe działanie silnika, takie jak świecąca
się kontrolką "check engine", zmniejszona moc silnika niewynikająca z innych awarii, a także problemy z odpaleniem
pojazdu.
Jeśli podejrzewasz, że układ przestał działać prawidłowo, to w pierwszej kolejności należy wymontować zawór,
a następnie go wyczyścić. Czasami takie czyszczenie wystarczy, aby układ zaczął sprawnie działać na nowo. Jeśli
w Twoim pojeździe znajduje się zawór ciśnieniowy musisz pamiętać także o sprawdzeniu szczelności przewodów, które
doprowadzają podciśnienie.
Taka praktyka nie sprawdzi się jednak, jeśli zawór został uszkodzony na wskutek działania mechanicznego lub
elektrycznego. Wtedy też konieczna jest jego wymiana lub zaślepienie EGR. Zaślepienie zaworu wykonuje się po to, aby
spaliny nie przedostawały się do kolektora wydechowego. Wykonane poprawnie sprawia, że silnik wraca do sprawności, a
parametry jego mocy utrzymują się na odpowiednim poziomie.
Jakie są skutki jazdy z zepsutym zaworem EGR?
Niestety negatywnych konsekwencji jest wiele, zaczynając od zmniejszenia mocy pojazdu, większego spalania, kończąc
na zapychaniu się filtra cząstek stałych. Długotrwała jazda z niesprawnym zaworem może również źle wpłynąć na
przepustowość kolektora ssącego, uszkodzenia sondy lambda, a także spowodować unieruchomienie silnika. Dlatego też
tak ważne jest podjęcie odpowiednich działań, które uchronią Twój pojazd przed negatywnymi konsekwencjami i sprawią,
że będzie mógł dalej dobrze funkcjonować. Jeśli nie wiesz na co się zdecydować, skontaktuj się a nami, chętnie
odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać najlepsze rozwiązanie.