GPF/OPF
regeneracja i usuwanie filtra
regeneracja i usuwanie filtra
Wzrost świadomości ekologicznej spowodował, że producenci zaczęli wyposażać nowe samochody w systemy
redukujące ilość cząstek stałych. Filtry stosowane są w pojazdach z silnikiem benzynowym oznaczane są jako GPF
(Gasoline Particulate Filter) lub OPF (Ottopartikelfilter).
Czym są i skąd biorą się cząstki stałe?
Najprościej mówiąc są to drobinki sadzy, które dzięki swoim niewielkim rozmiarom mogą bez trudu przedostawać się do
ludzkiego organizmu. Tworzą się na wskutek błędnie przebiegającego procesu utleniania się paliwa. Czyli wtedy, gdy
nierównomiernie rozprowadzana w cylindrze mieszanka spalin powoduje, że większa ilość toksycznych substancji
wydostaje się przez układ wydechowy. Właśnie dlatego stosuje się w nich filtr GPF/OPF, który pozwala redukować ilość
cząstek w silnikach benzynowych, a tym samym spełnia odgórnie wyznaczone normy co do emisji spalin.
redukujące ilość cząstek stałych. Filtry stosowane są w pojazdach z silnikiem benzynowym oznaczane są jako GPF
(Gasoline Particulate Filter) lub OPF (Ottopartikelfilter).
Czym są i skąd biorą się cząstki stałe?
Najprościej mówiąc są to drobinki sadzy, które dzięki swoim niewielkim rozmiarom mogą bez trudu przedostawać się do
ludzkiego organizmu. Tworzą się na wskutek błędnie przebiegającego procesu utleniania się paliwa. Czyli wtedy, gdy
nierównomiernie rozprowadzana w cylindrze mieszanka spalin powoduje, że większa ilość toksycznych substancji
wydostaje się przez układ wydechowy. Właśnie dlatego stosuje się w nich filtr GPF/OPF, który pozwala redukować ilość
cząstek w silnikach benzynowych, a tym samym spełnia odgórnie wyznaczone normy co do emisji spalin.
GPF/OPF – jak działa?
Wiele negatywnych doświadczeń jakie mieli właściciele pojazdów zasilanych dieslem sprawiło, że filtry DPF (Diesiel
Particulate Filter) zostały owiane złą sławą. Jednak w przypadku filtrów montowanych w silnikach benzynowych
(GPF/OPF) wcale nie musi być tak samo. Ciężko jeszcze mówić o doświadczeniach użytkowników, ponieważ jest to
jeszcze stosunkowo nowe rozwiązanie, można już jednak dostrzec pewne zalety.
Jedną z nich jest to, że proces przepalenia GPF w porównaniu do DPF jest dużo szybszy. Dzieje się tak, ponieważ
temperatura spalin w silniku benzynowym jest znacznie wyższa, dlatego też nie trzeba stosować żadnych wspomagaczy.
Co więcej, w filtrach OPF proces ten zachodzi samoistnie i o wiele rzadziej.
Serwis filtrów w samochodach z silnikiem benzynowym
Poza wyjątkowymi sytuacjami, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, samochód posiadający filtr musi zostać
oddany do serwisu, w momencie, gdy filtr zostanie zapchany. Brak możliwości samoistnego wypalenia można
przeprowadzić w serwisie. W zależności od tego jak poważny jest problem, może okazać się, że GPF trzeba będzie
wymienić na nowy, co wiąże się z kosztami w wysokości kilku tysięcy złotych. Oczywiście nie zawsze jest to konieczne,
a żywotność filtra można wspomagać dbając właściwie o swój pojazd.